Pages

Cara Menghilagkan Noda Bekas Jerawat

Berikut cara menghilangkan noda bekas jerawat dengan bahan-bahan Tradisional yang mungkin sangat mudah di dapat di sekitar lingkungan anda. 

Cara yang ke 1 :
 Ambil sepotong ubi kayu. Kupas kulitnya. Buang kulitnya. Bersihkan. Parutkan. Perah untuk dapatkan airnya. Sapukan air perahan pada muka anda yang ada bekas jerawat. Lakukan setiap hari selama seminggu.

Cara yang ke 2 : Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Sapukan pada bekas jerawat. Lakukan selama seminggu.

Cara yang ke 3 : 
Ambil 10 helai daun sireh muda, Bersihkan dan tumbuk lumat. Muka hendaklah dibersihkan dengan air suam dan sapukan sireh pada muka terutama di bagian bekas jerawat. Biarkan kira-kira setengah jam atau hingga kering. Cuci muka bersih-bersih dan lap kering. Lakukan 3 kali seminggu.

Cara yang Ke 4 : Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang meninggalkan bekas jerawat setiap malam. Esoknya, cucilah dengan air suam/hangat kuku.

Cara Yang Ke 5 : sebelum mandi, usapkanlah kulit pisang klutuk (batu) yang sudah matang pada kulit wajah. Biarkan sekitar 10 menit, seolah-olah anda sedang dimasker. Setelah itu bilas dengan air teh basi, dan baru mandi, atau cara kedua adalah dengan menghaluskan biji pinang tua, campur dengan air mawar.

Nah, itulah beberapa tips tentang cara menghilangkan bekas jerawat. Semoga tips tersebut bisa anda gunakan sebaik mungkin sehingga jerawat di wajah anda segera hilang dari peredaran. Okeyy

0 komentar: